Omgang met huisdieren is goed voor kinderen. Daarom zouden er meer scholen aandacht aan moeten besteden. Dat blijkt uit een onderzoek van studente Evelyne Regterschot van de Hogeschool Van Hall Larenstein, die onder meer in Leusden rondkeek in de Dierenvallei van interconfessionele basisschool Kla4.
Studente diermanagement Evelyne Regterschot stuurde een enquête naar alle basisscholen in Nederland en kreeg 371 antwoorden terug. Daarvan bleken 59 scholen geregeld of af en toe iets te doen met dieren. Meestal in de vorm van een ‘klasdier’ of ‘bezoekdier’, dat wil zeggen dat een hond (meestal), kat, cavia of ander huisdier meegenomen wordt naar school en in de les aandacht krijgt.
Scholen als Kla4 (ten tijde van het onderzoek nog De Vallei geheten) met een eigen kinderboerderij met dieren die door de kinderen worden verzorgd , zijn er niet of nauwelijks in Nederland.
BETERE SFEER
Waarom is de omgang met dieren zo goed voor kinderen? De geënquêteerde scholen geven als grootste pluspunt aan dat de kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen, en verder (in aflopende volgorde) dat de kennis over dieren erdoor toeneemt en dat er een betere sfeer gaat heersen in de klas of op de hele school. Ook worden de kinderen positiever over hun school, ontwikkelen ze meer sociale samenhang en neemt het gevoel van zelfvertrouwen toe. Eerdere onderzoeken uit binnen- en buitenland bevestigen die positieve invloed.
Scholen die niets doen aan Animal Assisted Education (zoals het in vaktermen heet) geven meestal mogelijke allergieën aan als reden om dieren buiten de deur te houden. Maar bij Kla4 in Leusden hebben ze nog nooit iets van allergieën gemerkt. Directeur Michiel Fokkelman: “Dat komt ook doordat het buiten is. En dat maakt wel het verschil. We hebben geen beesten binnen.”
GOED SAMENWERKEN
Voor bepaalde kinderen blijkt het verzorgen van de dieren extra belangrijk. “Je ziet dat kinderen die soms niet zo goed kunnen leren, daar vaak de beste zijn. Je ziet heel andere vaardigheden. Je hoeft daar niet goed in taal of rekenen te zijn, maar je moet vooral goed met dieren en goed kunnen samenwerken, goed taken verdelen, dus het zijn hele andere dingen”, aldus directeur Fokkelman van Kla4 tegen Evelyne Regterschot, die hem en enkele kinderen van de school interviewde in het kader van haar studie.
Er zijn ook zichtbare effecten op individueel kindniveau, zegt Fokkelman: “Als je ziet hoe vrij de kinderen in groep 8 met die dieren dan zijn, dat is gewoon heel zichtbaar.”
ENTHOUSIAST
Tijdens haar onderzoek raakte Evelyne Regterschot overtuigd van het nut van dieren in de klas of op school. “Naarmate het onderzoek vorderde ben ik erg enthousiast geraakt over het gebruik van dieren ter ondersteuning van het onderwijs”, schrijft ze. “Ik hoop dat in de toekomst steeds meer basisscholen de waarde die dieren voor kinderen kunnen hebben gaan inzien en deze benutten.”
Een pluim dus voor de Leusdense Dierenvallei en Kla4.